LEKEMILJØ

Vi har fokus på å ha et psykisk helsefremmende lekemiljø som inkluderer alle barn i barnehagen.

Lekemiljøet i barnehagen vår består blant annet av: udefinert materiell (planker, korker, tepper, rør o.l.), definerte leker (dyr, biler, lekekjøkken), sansemateriell, flyttbare elementer, kuber og autentiske rekvisitter. Vi har mengder av ulike ting slik at det er mer enn nok til alle barna. Vi ser at barna er blitt bedre på å samarbeide og det oppstår sjeldent konflikter i lek da vi har mengder av alt.

Ved å ha flyttbare udefinerte leker er barna mer fri til å leke hva de vil med tingene. Det finnes ingen fasit på hva man skal leke. "Jo mindre en leke gjør, jo mer kan barna gjøre med den". Dette stimulerer kreativiteten da barna må tenke nytt og annerledes. En kube kan bli til en hytte en dag, men neste dag er den et romskip som vi reiser med til månen...

Barn som tidligere var observatører i lek får nå lettere en rolle og innpass i leken. det går ikke an å leke "feil" siden lekene er udefinerte.

Ryddingen av leker er hos oss blitt en del av selve leken, der barna selv sorterer og klargjør til neste gang de skal leke. Det tar ikke lang tid før avdelingen er ryddet og klar til neste dag.